Zasada działania stazy, jak i jej zastosowanie nie zmieniło się od czasów pierwszej części. Jest jednym z najważniejszych systemów wbudowanych w R.I.G. Pozwala na spowalnianie obiektów typu drzwi, platformy i innych nieorganicznych przeszkód, które spotkamy na swojej drodze oraz oczywiście wykorzystywana jest w walce z naszym głównym przeciwnikiem - Nekromorfami. Poziom naszej stazy możemy obserwować dzięki zamontowanemu na plecach (tuż obok wskaźnika życia) półkolistemu wskaźnikowi stazy.
Moduł stazy, zdobyty w 1 rozdziale Dead Space'a staje się jednym z najważniejszych elementów zbroi Isaaca. Przymocowany jest do lewego przedramienia protagonisty, za pomocą trzech metalowych pasów z drugą częścią systemu przymocowaną na rękawicy.
Użycie stazy spowalnia przeciwnika, co ułatwia oddanie strzału. Z początku możemy oddać maksymalnie dwa strzały przy krótkim czasie spowolnienia celu. Moduł stazy można poddawać modyfikacją w warsztacie. Dzięki węzłom zwiększyć możemy pojemność zbiornika (do maksymalnie czterech strzałów) i czas trwania spowolnienia.
Nowością wprowadzoną w Dead Space 2 jest samoładowanie się stazy po upływie określonego czasu. Oczywiście nadal można uzupełniać w specjalnych stacjach oraz wykorzystując "pojemniki stazy", które Clarke przenosi w swoim ekwipunku.